Noget opsigtsvækkende er netop landet i Havana. Selvom det måske ikke mærkes direkte på gadeniveau for den rejsende, er det et stærkt signal om de geopolitiske vinde, der blæser over Cuba midt i øens dybe økonomiske krise.
Et russisk fragtfly, der er knyttet til den russiske regering og er underlagt sanktioner, landede i Havana den 28. oktober. Det skete som led i en større rundtur til Ruslands nære allierede i Latinamerika, herunder Venezuela og Nicaragua.
Besøget, som blev rapporteret af det amerikanske medie Defense News, sætter en tyk streg under Cubas strategiske valg i en tid med hidtil usete spændinger mellem regionens stormagter.
Flyet og dets mission
Det er ikke et hvilket som helst fly. Der er tale om et Ilyushin Il-76 fragtfly (registreret som RA-78765). Denne type fly er en "heavy lifter", der ifølge operatørens egne hjemmeside kan transportere op til 46 tons last, herunder militært isenkram som helikoptere eller pansrede køretøjer.
Flyet opereres af Aviacon Zitotrans, et privat russisk charterselskab, der reelt fungerer som en forlænget arm for den russiske regering. Både selskabet og flere af dets fly er sanktioneret for deres rolle i at transportere russisk militærudstyr globalt og for at hjælpe Rusland med at omgå de internationale sanktioner, der blev indført efter invasionen af Ukraine.
Selskabet specialiserer sig ifølge egne materialer i "statslige og militære luftbroer" og transport af farligt gods.
Hvorfor er et stop i Havana interessant?
Flyvningen er bemærkelsesværdig på grund af den kontekst, den sker i:
- Den "allierede" rute: Flyet ankom til Havana fra Caracas, Venezuela, og fløj dagen efter videre til Managua, Nicaragua, før det returnerede til Caracas og siden Rusland. Disse tre lande – Venezuela, Cuba og Nicaragua – udgør Ruslands tætteste ideologiske og politiske partnere i Latinamerika.
- Timing og spændinger: Besøget sker samtidig med stærke spændinger mellem USA og Venezuela. Ifølge rapporter har Venezuelas regering i Caracas for nylig anmodet om militær assistance fra netop Rusland, Kina og Iran for at kunne forsvare sin suverænitet.
- Ikke første gang: Det er en sjælden rute for denne type fly, som oftest opererer i Asien og Afrika. Det samme fly var dog på en lignende, men mere omfattende, rundtur i regionen i august 2025, hvor det også stoppede i Havana.
Analyse: Hvad betyder det for Cuba?
For Cuba-interesserede og rejsende er denne nyhed vigtig af flere grunde. Selvom vi ikke ved, hvad flyet havde i lasten, er selve besøget et signal.
- Symbol på alliance: Mens cubanerne kæmper med daglige strømafbrydelser (apagones), mangel på basisvarer og en kollapsende økonomi, viser regeringen i Havana, at den fastholder og potentielt styrker sine strategiske bånd til Moskva.
- Omgåelse af sanktioner: Det sanktionsramte flys evne til at flyve frit mellem disse lande viser en koordineret indsats for at operere uden om det vestlige, USA-dominerede finans- og luftfartssystem. For Cuba, der selv er underlagt et årtier gammelt amerikansk embargo, er partnere, der specialiserer sig i at omgå sanktioner, yderst værdifulde.
- Militær støtte?: Selvom det er spekulation, er flyets operatør og type designet til militære formål. I en tid, hvor Venezuela åbent beder Rusland om militær hjælp, er det nærliggende at antage, at lasten til regionen er af "strategisk" karakter snarere end humanitær hjælp.
For den almindelige rejsende ændrer denne enkelte flyvning ingenting her og nu. Men den er en håndgribelig påmindelse om, at Cuba er centrum for et komplekst geopolitisk spil. Den økonomiske krise, som turister oplever konsekvenserne af (valutakurs, vareudvalg, transport), er uløseligt forbundet med disse store politiske alliancer.
