Cubas isolation vokser: Flyruter fra Europa og Sydamerika beskæres drastisk

 Cuba står over for en bekymrende udvikling, hvor antallet af internationale flyforbindelser til øen er i markant tilbagegang. Dette rammer landets sårbare turistsektor hårdt. En af de store internationale hotelaktører i Cuba, Meliá Hotels International, slår alarm og rapporterer om en generel nedgang i flyoperationer på 12%.

Meliá – en spansk hotelgigant med stor Cuba-interesse

Meliá Hotels International er en betydningsfuld spansk hotelkoncern, grundlagt i 1956 i Palma de Mallorca af Gabriel Escarrer Juliá. Virksomheden er vokset til at blive en af verdens største resortoperatører og driver hundredvis af hoteller og feriesteder i 40 lande under forskellige brands som Meliá, Gran Meliá, Paradisus og Sol by Meliá. Cuba har længe været et vigtigt marked for Meliá, hvor de driver et stort antal hoteller og har en betydelig andel af turistkapaciteten, ofte i samarbejde med den cubanske stat. Deres observationer af flytrafikken vejer derfor tungt.

Storbritannien, Belgien og Argentina kobles helt fra

Ifølge Meliás rapport er situationen særligt alvorlig for forbindelserne til lande som Storbritannien, Belgien og Argentina. Disse lande skulle efter sigende helt have indstillet deres direkte flyruter til Cuba. Samlet set er antallet af flyvninger til øen faldet med hele 20% sammenlignet med året før.

Hvorfor skæres ruterne bort? Spekulationer og sandsynlige årsager

Artiklen fra Reportur, som denne tekst er baseret på, peger på en manglende sammenhængende udviklingsplan for turismen i Cuba samt de fortsatte amerikanske sanktioner som væsentlige årsager. Men der er sandsynligvis flere faktorer, der spiller ind, når flyselskaber træffer så drastiske beslutninger:

  • Faldende rentabilitet: Den primære årsag til rutelukninger er næsten altid, at ruten ikke længere er økonomisk rentabel. Dette kan skyldes færre passagerer, lavere billetpriser på grund af svag efterspørgsel, eller stigende driftsomkostninger. Cubas nuværende økonomiske krise med varemangel og høj inflation kan gøre det dyrere og mere besværligt for flyselskaber at operere.
  • Svigtende efterspørgsel: Turistinteressen for Cuba kan være faldende. Udover de amerikanske sanktioner, der afholder mange amerikanere fra at rejse, kan den økonomiske situation i Europa og Sydamerika også betyde, at færre har råd til langdistancerejser. Dertil kommer, at historier om varemangel, strømafbrydelser og en generelt presset infrastruktur på Cuba kan afskrække potentielle turister, der søger en problemfri ferie.
  • Operationelle udfordringer: Flyselskaber kan opleve logistiske udfordringer i Cuba, f.eks. med brændstofforsyning, vedligeholdelse eller generel servicekvalitet i lufthavnene. Disse faktorer kan øge omkostningerne og usikkerheden.
  • Prioritering af ressourcer: Flyselskaber optimerer løbende deres rutenetværk for at maksimere indtjeningen. Fly og besætninger kan blive flyttet til mere profitable ruter, især hvis der er mangel på kapacitet eller nye, mere lovende markeder åbner sig. Andre caribiske destinationer med nyere infrastruktur og mere stabile økonomier kan fremstå mere attraktive.
  • Geopolitisk usikkerhed: Selvom de amerikanske sanktioner har været gældende i mange år, skaber den generelle geopolitiske situation og Cubas interne udfordringer en usikkerhed, som kan få flyselskaber til at vurdere risikoen ved at operere på Cuba som for høj.

Fortidens turismefremgang er en saga blot

Den nuværende situation står i skarp kontrast til perioden under Barack Obamas præsidenttid (2014-2017), hvor en opblødning i forholdet mellem USA og Cuba førte til en markant stigning i turismen, der kulminerede med næsten 5 millioner besøgende i 2018. Nu melder Meliá om et fald i hotelpriserne på 8,3% som en direkte konsekvens af den svigtende flykapacitet og turisttilstrømning. Denne udvikling understreger Cubas dybe afhængighed af turisme og de alvorlige konsekvenser, det har, når adgangen til øen begrænses.